153 – Regn, slagsmål och kärlek

Overkligt-Avsnitt153När det blivit dags för avsnitt 153 är Christer ”Papa Drillo” Engström tillbaka för att prata overkliga begrepp och nöjesupplevelser – bland annat kommer han direkt från en demo av Victors debutspel Rain of Reflections, och så tipsar han om Better Call Saul. Victor kommer dragande med första intrycken av Street Fighter V respektive fler intryck av Xcom 2, Måns har spelat mer The Division, och så blir det analys av Judd Apatows nya Netflix-serie Love.

  • Christian Nyman Gomez

    Man måste väl alltid alltid ta från det gamla. Att återuppfinna är väl omöjligt. Människan har väl alltid försökt förbättra det som redan finns. Menar inte att det aldrig händer men känns som att det krävs stora resurser. ser sjukt mycket fram emot Victors spel för att se vad han menar.

  • Jag tror det är svårt att träffa helt rätt när man gör något som är helt och hållet nytt för första gången, däremot banar man väg för andra att iterera och vidareutveckla konceptet. Utan (i min ringa mening) värdelösa telltale spel så hade vi antagligen inte fått Firewatch, som jag älskar 🙂

  • Christian Nyman Gomez

    Jo men det är lite så jag tänkte. Lite gör om gör rätt tänk. Mycket bra avsnitt som vanligt såklart och mycket bra med sammanfattning i slutet.

  • Tack, ska försöka komma ihåg att göra det i studion, men antagligen kommer det ske hemifrån oftast 😉

  • Erik Nyberg

    Angående det här med att ”[..]göra skillnad tillsammans” som Victor nämner i samband med diskussionen kring onlinerollspel, så fördes tankarna direkt till Warhammer Online:Age of Reckoning som i högsta grad genomsyrades av ett sådant tankesätt.

    Realm vs. Realm där respektive fraktion fångade öppna PvP-zoner för att gradvis ta över stora delar av spelvärlden, när ett visst antal poäng uppnåtts utfördes en större, mer samlad attack mot fiendens huvudstad – En dragkamp som höll spelvärlden ständigt vid liv. Det blev en speciell känsla när ett 50-tal spelare samlades spontant i spelvärlden och attackerade en eftertraktad PvP-zon.

    Visst för formatet med sig sina begränsningar men känslan av att kunna påverka spelvärlden (och inte endast för sig själv eller i raids) tycker jag gjorde hela upplevelsen i Age of Reckoning. Inte minst visade det redan 2008 att mmo inte behöver innebära en statisk värld.

  • Hur lever gemenskapen vidare i Warhammer? Var detta receptet för att öka livslängden på MMORPG?

  • Erik Nyberg

    EA gjorde vad EA gör bäst; Man tog bort en stor USP genom att ta bort de unika startområdena för varje fraktion, gjorde det till f2p och stängde ned hela spelet 2013.

    Det peakade på runt 750 000 spelare så det blev ju aldrig så stort egentligen, communityn var dock väldigt trevlig och lever till viss del kvar i privata servrar än idag. Kort sagt inget vinnande recept, men ett par goda minnen. 😉

  • Skulle vara intressant med speldokumentärer, där man följer spels uppgång och fall. Vet inte om du har lyssnat på P3-dokumentär om Gizmondo? Jag tänker att bakom varje flopp och succé så finns det en intressant historia.

  • Axel Jonsson

    vad jag förstått på dem tre senaste avsnitten av overkligt är att Måns är tillsammans med ”The Division” xD. Har jag någon att spela med kan har du sålt in mig Måns, men jag kommer nog inte spela detta för single player tror jag.

  • Christian Nyman Gomez
  • HappyPie

    Bara att dra igång en overkligt klan och bli vän med alla där
    [Overkligt]Spelarnamn
    =)

  • Vi har ju redan OMG! Overkligt Medborgargarde! Jag kommer nog sänka många timmar i detta spel och ska försöka spela med så många Overkligt-människor som möjligt. Lägg till mig på uplay: ortn3r