180 – Galaxer av kreativitet

Veckans avsnitt börjar med avstamp i den mer traditionella Overkligt-strukturen och en analys av Mass Effect: Andromeda. Men ur den stegrar snart en otämjd, kreativ best. När vi till slut lär känna diskussionen, kommer vi till insikt om att den handlar om något annat… Den kreativa processen. Och hur den i sin tur formar våra projekt. Samt i förlängningen, som av en händelse, det här avsnittet.

  • Christoffer Levandowski

    Grymt kul att ha er tillbaka i etern! Jag stämmer in i er skepsis mot normeringen av Open World. Jag tycker att det finns ett behov av nyans i begreppet. Det verkar väldigt binärt i dagsläget: antingen är det open world eller så är det helt linjärt. I själva verket är det ju inte så, men debatten förs ofta med den premissen.

    Personligen är jag mer intresserad av spel som är linjära i sin karaktär men som tillåter avsteg, så som Tomb Raider: Rise of the Tomb Raider, Borderlands 2 mm. Vad kallar vi dessa spel? Dilated World-spel?

  • När ett openworld spel är perfekt som GTA V så finns det inget som slår det. Där är allt inte enkom en kuliss, det är en riktig och levande värld parallellt med den story jag följer och formar. Lite halvfuskigt kanske att kunna basera en värld på en riktig dito, men att man känner igen landmärken (eller kunna se något häftigt och utbrista ”hey, det där finns säkert på riktigt” och hittar det fem minuter senare på Wikipedia) är nästan halva grejen för mig.

  • Tack och bock för bra avsnitt. Det fick mig att tänka på Marcus Romers kreativa process-stege.

    1. This is awesome
    2. This is tricky
    3. This is shit
    4. I am shit
    5. This might be ok
    6. This is awesome

  • Vilket_huvud

    Suveränt avsnitt som vanligt grabbar 🙂

    Håller absolut med om open-world analysen, när jag spelar GTA spelen kör jag bara igenom hela storyn utan att riktigt utforska något på ”egen hand”. Jag känner aldrig någon motivation att utforska, speciellt när kartan är så himla stor. Ett bra exempel är GTA 3 som var tillräckligt litet att lära sig hela kartan medans jag i 5:an (och resten av öppen-värld spelen för den delen) inte brydde mig om 70 % av kartan. Jag vill gärna ha motivation till varför jag ska gå och utforska spelvärlden annars känns det slösaktigt.

  • Daniel Sjoholm

    Skitbra avsnitt som vanligt. Om ni vill kora pa det gamla temat 100% med att beta av aktuella spel, film och tv sa far ni mer an garna gora det.